woensdag 6 december 2017

Peerie Flooers en Turnalar sokken

Nog voordat ik op www.ravelry.com zat (begin 2013) maakte ik de Peerie Flooers van Kate Davies, zowel de muts als de wanten. Ik draag ze sindsdien veel, vooral de wanten. En na elke winter zit er bij de duimen een gaatje van het fietsen. Dit jaar heb ik ze gestopt met sokkenwol en ik hoop dat ik ze hierdoor langer meegaan.


Met de breigroep Stich 'n Bitch de Pijp gaan we deze winter op "Knitting Retreat". We startten afgelopen woensdagavond een soort KAL (knit along), iedereen breit een paar sloffen (of sokken). Er gingen heel wat foto's over de app en er kwamen prachtige exemplaren voorbij. Uiteindelijk heb ik gekozen voor sokken: Turnalar, patroon van Leslie Comstock, uit het boek Sockupied (waar trouwens nog veel meer leuke sokken patronen en technieken in staan). Het begon met de Old Norwegian cast on, die enigszins lijkt op de opzet met de lange draad, maar net ietsje gecompliceerder is en heel erg elastisch. Vervolgens kwam fair-isle breien in ribbelsteek, een picot cast off en de steken weer opnemen net onder het boord. Achter elkaar opletten en vernieuwing!
Tutorial: Fair-isle in ribbelsteek is de naald twee keer breien: de eerste keer brei je alles recht in patroon, de tweede keer brei je alles averecht in patroon. Hierbij moet je wel opletten, dat je de draad steeds weer naar achteren doet, voordat je in de volgende kleur gaat breien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten