woensdag 6 september 2017

Gotland wol, Tulip Tunic en Bibbi

Van de Gotlandwol uit Zweden heb ik eerst met de vuile, ongekaarde wol gesponnen, getwijnd en vervolgens als streng gewassen. Het bolletje ligt nu klaar om een stukje mee te breien. Een andere pluk wol heb ik eerst gewassen. Nu ligt dit klaar om te kaarden, spinnen en breien. De resultaten hiervan volgen.


Van de Tulip Tunic haalde ik deze week de halsrand weer uit (enkele naalden tricotsteek) en breide daarop toch een boord van blauw en grijs en als uiteinde een I-cord cast off: net voor de steken die ik wil afkanten, zette ik vier steken erbij op. Dan brei je drie steken recht, 2 recht samen breien en je zet de vier steken van de rechter naald weer terug op de linker naald. Zo minder je steeds één steek per keer. Aan het einde breide ik nog even twee keer door met vier steken breien en terug zetten, omdat er anders een opening zou komen met het begin van de afkanting en het einde.

proefjes om de tulp goed te krijgen

Door de nieuwe huisgenoot, kater Lewis, komt er minder van breien dan gewoonlijk. Maar toch lukte het me om nog wat verder te breien aan Bibbi van Martin Storey. Dit vest is van origine met Rowan Alpaca Soft DK gebreid (heerlijk zacht garen). Ik brei het met Rowan Cashmere Tweed in de kleur granite (103). Deze voelt zo mogelijk nog zachter.

Vorige week kwamen onverwacht toch ineens alle kleuren al binnen van Rowan Valley Tweed, prachtig. Het eerstvolgende nieuwe project wordt daarvan!



2 opmerkingen:

  1. Heel mooi weer, het lijkt of deze tweed een beetje de vervanger is van de mooie enkeldraads fine tweed van Rowan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank! Rowan Tweed en Fine Tweed zijn uit de collectie, dus ik denk dat je helemaal gelijk hebt Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen