woensdag 9 augustus 2017

Vest Dilys en Gotland schapenvacht

Vorige week was ik nog zo enthousiast over het fair-isle gedeelte van de Dilys (patroon van Marie Wallin), maar al snel werd dit een klein gevecht. Het patroon bestaat nl uit drie kleuren per naald (ipv twee) en op één naald zelfs vier, eigenlijk intarsia dus! Van de derde kleur, rekende ik uit hoeveel ik ongeveer nodig had per patroon en maakte daar losse draden van. Ik breide volgens patroon, zonder "steeks", wat betekende, dat ik ook de averechte kant breide met drie draden! Achteraf had ik ook nog met "slipped stitches" kunnen werken. Achteraf. Maar, bijna klaar, wel heel blij met het resultaat. Nu de boorden nog en vele draadjes wegwerken. Volgende week het eindresultaat. Het garen, Rowan Tweed, is vanaf nu in de uitverkoop bij de Afstap.




















Nog een klein beetje verder gesponnen deze week aan de schapenvacht die ik uit Zweden meenam. Volgens een naamgenoot (en oude bekende), is de vacht van een Gotland schaap. En ik denk, dat ze gelijk heeft! Want bij wat research, kwamen de kleur van de vacht, de "krulletjes" en de lange haren er goed uit. Daarnaast komt dit schaap veelal in Zweden voor.  Het is vooral wol om te vilten. Toch wil ik kijken, of ik er nog een beter resultaat van kan maken, dan het nu is. Een leuke uitdaging!





2 opmerkingen:

  1. Hallo Hanneke, Heb je de vacht ook gewassen en gekaard? Dan spint het makkelijker en gelijkmatiger. Gotland kan heerlijk zijn om te spinnen en te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tip Jenneke! Ik wilde het eerst zo proberen, maar ga de komende periode uitzoeken, wat het mooiste resultaat geeft.

    BeantwoordenVerwijderen