dinsdag 2 mei 2017

(test-knit) sokken en spin-"wol"

Afgelopen donderdag ben ik begonnen aan een test-knit voor een sok van NanaKKnits. Dit keer een hele leuke uitdaging. Het begon met JMCO (Judy's Magic Cast on), ooit gedaan, maar in de tijd was de techniek ver weggezakt. Met behulp van een video was de opzet weer snel onder controle:

Voor deze sok start je met de JMCO opzet op twee rondbreinaalden (dus eigenlijk zet je in dit geval het dubbele aantal steken op), zodat je later, na de omslag van de boord, de steken kunt samenbreien. Ik vond het leuk om te doen.

Voor deze sok brei je de hiel in de "Eye of Partridge Heel Flap". Dit is de versterkte hiel, maar dan boven elkaar verspringend. Het geeft een grappig effect van kleine ruitjes.
Het kantbreiwerk aan deze sok is bepaald verslavend; een steeds veranderend ritme qua steken, dus concentratie en daardoor moeilijk om mee te stoppen. Zo komt het, dat ik aan weinig andere breiwerken toekom deze dagen. Voor de eenvoud brei ik af en toe aan een hele gewone sok met  Rialto Luxury Sock, het garen breit prachtig op. 
Van een cursist kreeg ik afgelopen weekend wat bijzondere spingarens. Garens van jute, kameel en cashmere. 
jute

kameel

cashmere
Ben heel erg benieuwd hoe het is om met dit materiaal te spinnen. Binnenkort meer hierover.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten