woensdag 7 september 2016

Chunky, Lorna's laces, sok en vroeger

Deze week kwam er in de Afstap binnen voor de komende winter Hemp Tweed Chunky. Een prachtige tweed voor koude dagen.

Vorig jaar breide ik van de dunnere versie van Hemp Tweed een heerlijke trui met kabels. 
Eveneens kwamen recentelijk schitterende kant-garens binnen van Lorna's Laces. De allermooiste kleuren waren meteen weg (komen wel weer binnenkort). 
Zodra ik een mooi patroon vind, weet ik ze te vinden.
Door grote klus in huis, kwam er de afgelopen week nauwelijks iets van breien. Breide een sok af, maar echt, veel te weinig brei-uren gemaakt. Dat moet nodig worden ingehaald. 
Als ik een sok brei, dan begin ik met alle steken op één naald op te zetten, plus één steek extra. Brei vervolgens alle steken met twee naalden en verdeel de steken daarna pas over vier naaldjes. Haal vervolgens de laatste steek van naald vier over de eerste steek van de eerste naald, zodat er wat meer stevigheid is en ga dan breien. Het fijne van deze manier is, doordat je al een naald gebreid hebt, er iets minder kans is, dat de naalden gedraaid komen te zitten.

Excuus voor de donkere foto's.
Tijdens opruimen vond ik o.a. een foto toen ik nog in Rotterdam woonde. Via het Gilde leerde ik een mevrouw kennen die mij leerde spinnen in een enkel uurtje. Zij verkocht toen ook één van haar spinnewielen aan mij. Het is nu nog steeds het spinnewiel waarop ik spin.
Aelbrechtskade Rotterdam, ongeveer 1985

Geen opmerkingen:

Een reactie posten